Στο Νεολιθικό οικισμό της Φτελιάς στη Μύκονο κάποια από τα ανοιχτά αγγεία ήταν πολύχρωμα. Πάνω στην σκούρα και στιλπνή επιφάνειά τους ζωγραφίζονταν κόκκινα και λευκά γραμμικά σχέδια. Μάλλον τα κοσμήματα ζωγραφίζονταν μετά την όπτηση των αγγείων: η βαφή τους έχει την υφή κρούστας που απολεπίζεται γρήγορα και στα περισσότερα αγγεία έχουν απομείνει μόνο μικρές κουκίδες από τα ίχνη της. Ίσως αυτή η κακή πρόσφυση της βαφής οφείλεται στην απουσία ολοκληρωμένης διαδικασίας όπτησης που να ήταν ενιαία για το σώμα και τη βαφή, με αποτέλεσμα την παραγωγή επιφανειών με διαφορετικές ιδιότητες (σκληρή επιφάνεια, εύθριπτη διακόσμηση). Θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς πόσο γρήγορα φθείρονταν η διακόσμηση κατά τη διάρκεια ζωής ενός αγγείου και αν υπάρχει πιθανότητα να ξαναζωγραφίζονταν πολλές φορές.
Εκτός από την ιδιαιτερότητα της κατασκευής της, η πολύχρωμη κεραμική της Φτελιάς είναι στενά συνδεδεμένη με ευρύτερα ζητήματα της Νεολιθικής έρευνας, όπως ο συμβολικός ρόλος της κεραμικής και των σχεδίων που τη διακοσμούν μέσα στο κοινωνικό πλαίσιο.