Πρόκειται για τμήματα αγγείων, κυρίως κύπελλα με λαιμό και κάποιες φιάλες, από το σπήλαιο Κύκλωπα στα Γιούρα, ένα ερημόνησο των Βορείων Σποράδων. Το χαρακτηριστικό τους είναι τα κόκκινα διακοσμητικά σχέδια (μαίανδροι, γωνίες, ρόμβοι ή ζιγκ ζαγκ σε ομάδες) που ζωγραφίζονται στο αγγείο με τη μέθοδο του καμβά: πλέγμα από πολύ λεπτές και κοντινές παράλληλες γραμμές που διασταυρώνονται, το οποίο ζωγραφίζεται πάνω στην επιφάνεια του αγγείου σαν “χαρτί μιλιμετρέ”. Τα σχέδια πάνω σε αυτό δημιουργούνται από το βάψιμο κάποιων τετραγώνων του που εναλλάσσονται με κενά. Σε κάποια αγγεία υπάρχουν ελεύθερα θέματα, όπως κύκλοι και τρίγωνα. Τα σχέδια προκαλούν θαυμασμό για την επιδεξιότητα του ή των ζωγράφων στο τράβηγμα τόσο λεπτών παράλληλων γραμμών και μάλιστα τόσο κοντά τη μία στην άλλη. Ειδικά ο σχηματισμός των σχεδίων μέσω μετρήματος είναι μέθοδος διακόσμησης και έλκει την έμπνευσή της από την ύφανση και την τέχνη του αργαλειού.
Τα αγγεία βρέθηκαν σε έναν στενό χώρο σχηματισμένο ανάμεσα σε σταλαγμίτες, όπου δεν υπάρχει καθόλου φυσικό φως. Το κεραμικό σύνολο χρονολογείται στη Μέση Νεολιθική περίοδο (περίπου 5800-5600 π.Χ.). Από ποιον οικισμό προέρχονται τα αγγεία αυτά; Ποια είναι η χρήση τους στο σπήλαιο και στον απομονωμένο χώρο όπου βρέθηκαν;
Μια υπόθεση είναι ότι τα αγγεία μεταφέρονταν από γειτονικό νησί (την Κυρά Παναγιά) όπου παλαιότερες ανασκαφές έχουν φέρει στο φως σύγχρονο οικισμό και παρόμοια κεραμικά σκεύη. Παρότι ζωγραφισμένα, ενδεχομένως, δεν υπολείποντο σε χρηστικό προορισμό. Ίσως έφεραν και περιεχόμενο, λ.χ. αντάξιο του νοηματικού φορτίου της διακόσμησής τους, ίσως στο πλαίσιο μιας ιδαίτερης πράξης που τελούνταν σε εκείνο το στενό σημείο του σπηλαίου. Θα μπορούσαν να είναι τα μέλη μιας συγκεκριμένης ομάδας που αναγνώριζε τον εαυτό της σε αυτά τα σχέδια; Λ.χ. η σύνδεση των κεραμικών σχεδίων με την ύφανση ίσως αποτελεί ένδειξη σχέσης ή και ταύτισης των τεχνιτριών της κεραμικής με τις υφάντρες του αργαλειού.